PETER SLIEF

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: PETER SLIEF

Bericht door ria jongman » 28 jul 2025, 15:20

Aha, vandaar het 'belletje' in mijn hoofd..
Bedankt Egbert.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 29 jul 2025, 14:45

BERICHT 2

Ouders van Werner en Teunis Jans gevonden.

Zwk f319 - 27 okt 1653 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Borchardt van Lingen, Dr., en Bartolt ten Haeve.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de vijf onmondige kinderen van zaliger Jan Warnerts tot Winsem, bij Machteltien Gerrijts in echte geprocreerd, Derck Warnerts en Cornelis Gerrijts, als resp. ooms van deze kinderen van vaders en moeders zijde. Die de momberschap hebben aangenomen en beloofd der kinderen beste en voordeel in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers "eijget" en toestaat te doen.
Waarna Machteltien Gerrijts, weduwe van zaliger Jan Warnerts, geassisteerd zijnde met Jacob van Muiden, gerichtschrijver, als haar momber, aan haar vijf kinderen, met name(n) Aeltien, Geertien en Gerregien, Warner en Tonnis Jansen, bij haar zaliger eheman Jan Warnerts in echte geprocreerd, erfuiting heeft gedaan. [-]

Hier dus de zus Gerrigjen Jans, die samen met Jannigje en Machteld Vlieck [halfzussen] in 1 adem genoemd wordt

Jan en Werner zijn zoons van Werner Jans Brouwer en Grietje NN
Derk Warners woont op de kleine Schaaesberg en trouwt 1e x Reintje Willems Snel,2e x Hendrikje Roelofs, 3e x mij onbekend

Machteltien hertr met Wijmond Hendriks.
Vermoedelijk is uit dit huwelijk een zoon Hendrik geboren, want ene Hendrik Wigmans is voogd over de kinderen van Teunis Jans.

Machteltje heeft dus een broer Cornelis Gerrits [op de Haar]

Hoort bij deze familie
f324 - Actum Wijhe, 9 okt 1659 - Coram Richter J. van Sonsbeek, Scholtes tot Wijhe.
Keurnoten Gerrit Hendrix en Jan van Besten.
In het Gericht zijn gecompareerd en verschenen Cornelis Gerritsen en zijn huisvrouw Hillegien Ruttgers, Jan Gerritsen, Lambert Teunissen de rato caverende voor zijn huisvrouw Aeltien Gerrits, Jan Jansen Zuijdtbergh en zijn huisvrouw Swaentien Gerrits, en Jannetien Gerrits. De comparanten verklaren verkocht te hebben, gelijk zij alsnog verkopen mitsdezen, aan Wijgmont Hendrix en zijn huisvrouw Mechteltien Gerrits een zeker perceel land, groot omtrent twee morgen, genaamd 't Hooge Voorthuijs, dit zoals de comparanten deze van hun zaliger moeder hebben geërfd, gelegen in het kerspel van Wijhe.

Geen andere link gevonden met Hendrik Willems of Lubbert Nientap dan al bekend is.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 29 jul 2025, 16:38

Dat is een heel mooie vondst !!

Van Warner Jansen Brouwer had ik al gegevens in mijn bestand.
Hij heeft nog een dochter Anne Warnerssen x Hermen Jans Kolck. (albert hendriks jonker: https://forum.collectieoverijssel.nl/vi ... 10#p200676)
ria van bessen schreef:
15 dec 2020, 21:05
f174 - 30 okt 1637 - Actum coram Richter Peter van Sonssbecke.
Keurnoten Jan Hessels en Herman Rotgerss op ten Graven [Grauen].
In het Gericht is verschenen Herman Janssen op ten Kolcke. Hij heeft over zijn 3 voorkinderen (Henrick, Aeltien en Trientien Hermssen), bij zaliger Anne Warnerssen geprocreerd, tot mombers gesteld Jan en Derck Warnerssen, ooms van zijn genoemde voorkinde¬ren. Zij hebben de momberschap met handtasting in edes plaats aangenomen.
.
En bij Machteltien Gerrijts heb ik nog twee zussen: Swaantien Gerrits x Jan Jans Zuidberg en Aaltjen Gerrits x Lambert Teunissen

Bij Swaantien is Cornelis Gerrits op d' Haer voogd
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... &n=gerrits

ria jongman

Bericht door ria jongman » 29 jul 2025, 16:46

Egbert bedankt!
Ik had inmiddels ook Anne gevonden.

Maar ik heb een vraag aan je.
Is Aaltje Lubberts x Lambert Nientap soms de zus van Aaltjen Lubberts die met Egbert Hendriks in Oosterholt trouwde?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 29 jul 2025, 17:12

ria jongman schreef:
29 jul 2025, 16:46
Egbert bedankt!
Ik had inmiddels ook Anne gevonden.

Maar ik heb een vraag aan je.
Is Aaltje Lubberts x Lambert Nientap soms de zus van Aaltjen Lubberts die met Egbert Hendriks in Oosterholt trouwde?
In de zoektocht albert hendriks jonker heb je een oudste dochter Aeltjen Lubberts van Lubbert Cornelis vermeld, die mogelijk met Lubbert Nientap getrouwd zou zijn. Maar daar heb ik nog steeds een vraagteken bij staan.
ria van bessen schreef:
23 nov 2020, 15:27
Om op je vraag te antwoorden betr Lubbert Nientap. Ik hebdaarover wel wat, maar niet echt gekeken of er iets richting de 2e Aaltje gaat.
Na deze opmerking heb ik ook niet meer gezocht of iets gevonden.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 29 jul 2025, 17:36

Mijn antwoord is 5 jr geleden.

Het viel me nu op dat Egbert dus al voogd is in 1659 -
over onmondige kinderen. Behalve dat de 1e Aaltje met patroniem wordt aangeduid wat kan duiden op volwassen zijn, waarom staat dan niet vermeld dat hij met die Aaltje getrouwd is?

Was Egbert op dat moment soms getrouwd met een nn Cornelis, huwde hij later met een Aaltjen Lubberts
Is dat bekend?

f156 - Actum Wijhe, 20 aug 1655 - Coram Richter P. van Sonsbeecke.
Keurnoten Willem Willemsen en Lubbert Lubbertsen.
In het Gericht is gecompareerd Fenneken Joosten, weduwe van wijlen zaliger Lubbert Cornelijsen.
Zij heeft over haar 6 kinderen (Aeltjen Lubberts, Mechtelt, Marrijcken, Henrickjen, Aeltjen en Joost Lubbers), bij zaliger Lubbert Cornelijssen in het huwelijk verwekt, tot mombers gesteld Egbert Henricksen, wonende te Oosterholt, en Roeloff Josten te Wechterholte, beiden ooms van de voorschreven onmondigen. Zij nemen deze momberschap met handtasting onder ede aan.

Roelof Joosten was getrouwd met Geertien Wijgmans

f322 - Actum Wijhe, 9 okt 1659 - Richter J. van Sonsbeek.
Keurnoten Jan Jansen ten Dijcke en Jan Jansen.
In het Gericht is verschenen Roeloff Joosten op Wechterholte. Hij heeft tot mombers over zijn 6 onmondige kinderen (Joost, Ariaen, Hendrik, Jan, Teunnis en Swaentien Roeloffs), bij zaliger Geertien Wijgmans geprocreerd, gekozen Jan Hannes en Dirk Jansen. Zij nemen de momberschap aan.

Dirk Jans zal dan de 2e man zijn van Fennetien Joosten

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 29 jul 2025, 22:51

ria van bessen schreef:
04 nov 2020, 16:41
Volgens het ORA van Ijsselmuiden zijn er 2 Egbert Hendriks.

Eén die is x met Aechte Cornelisz die 1 morgen land in de Oosterholtste steeg koopt. Datum 13-05-1655. fol 9
Het zal deze Egbert Hendriks zijn, die voogd wordt in 1655.

Zij was eerder getrouwd met Derrick Buicksz, die voor 28-06-1643 overleden is.
91 RAK 91 FOLIO: 26v DATUM: 28-06-1643
onderwerp Volmacht
onroerend goed Een stuk land Zeedijk, bij Borcherszijltien
comparanten
Sweertsz, jkr Boldewijn Volmachtgever
Benier, Roeloff Gevolmachtigde
samenvatting
Comparant verstrekt een volmacht aan Roeloff Benier om, in der minne of gerechtelijk, zijn zaken waar te nemen hier en in Overijssel en in het bijzonder om te procederen over drie morgen land die comparant verkocht heeft aan wijlen Derrick Buicksz en die nog niet zijn betaald en deze weer opnieuw te verkopen. Dit alles met macht van substitutie.
bijzonderheden Geen
Maar of deze Egbert Hendriks dezelfde is als de Egbert Hendriks die Aaltijn Lubbers trouwde weet ik niet.
Dan zou hij dus trouwen met een van de kinderen waarover hij voogdij heeft. Ik weet niet of dat wel mag, vanwege belangenverstrengeling.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 jul 2025, 10:09

bericht 2

Bij nader inzien hoort die akte van Kampen 28-06-1643 bij een andere Derrick Buicksz, niet bij de man van Aechte Cornelis,
Dirck Albertsen Buick, die nog leeft in oktober 1643

ORA IJsselmuiden, F204 - 30 oktober 1643
IJsselmuiden, F204 - 30 oktober 1643
In het gericht is verschenen Hermen Petersen en zijn vrouw Geertje Gerrits, zij verklaarden verkocht te hebben aan Dirck Albertsen Buick en zijn vrouw Aechte Cornelis 1/3 part in 3½ morgen land in de Koekoek

En nog eenmaal, zonder de naam van zijn vrouw:
F222- 19 december 1648
. . . verkocht te hebben aan Dirck Albertsen Buijck en zijn vrouw, 13 morgen land gelegen in het Grote Blok aan de Rijkssteeg, genaamd de Sophens

Egbert Hendriks x met Aechte Cornelisz komt voor het eerst voor in 1655.

Van Egbert Hendriks [Jonker] (x Aaltijn Lubbers) weten we dat zijn moeder Engeltien Rijcksen heet.
harm56 schreef:
01 okt 2020, 23:04
IJsselmuiden nr. 6 (1613 - 1620) Fol. 118, 1617.12.22
22 dec. 1617, in het Gerecht de hieronder volgende personen om een magescheid te laten registreren. Op 19 dec. 1617 is tussen Dirrick Alberts aan de ene zijde en Peter Andriesen en Henrick Claessoen, als mombers van het voorkind van wijlen Peterken Andriessoen, genoemd Engele Rijcx, bij Peterkens eerste man wijlen Rijck Claessoen verworven aan de andere zijde, een verdrag gemaakt.
Later wordt haar erfenis opgemaakt:
IJsselmuiden, fol. 2, 13.03.1631, Hermen Brandtsen, Peter Andries en Hendrick Claesen, mombers van Engeltje Rixen, dochter van Rijck Claesen verzoeken aan schout Jacob Juncker om met hen de staat van bezittingen van hun pupil door te nemen. Dat zijn:
- Het derde deel van een erf aan de Bisschopswetering onder IJsselmuiden, tussen noordwaarts de Carthuizers, zuidwaarts Peter Peters c.s, strekkende vanaf de Bisschopswetering ten halven velde, zijnde een vrij goed.
- Een handschrift van 100 goudguldens ten laste van Henrick Claessen, gevende jaarlijks op Martini 5 goudguldens rente
- Nog 100 goudguldens voor het huis dat Henrick Claessen heeft aangenomen, waarvoor hij 5 goudguldens per jaar geeft
- Henrick Claessen is schuldig van verschenen pacht 143 karelsguldens, maar daarvan geeft hij geen rente. Hij zal zo spoedig mogelijk betalen
Actum IJsselmuiden 13.03.1631
Het lijkt me aannemelijk dat dat rond haar trouwen met Henrick Egberts is geweest.
En kom daarmee tot een schatting, dat Egbert Hendriks rond 1635 geboren is.

Aechte Cornelis, die in 1637 al met Derrick Alberts getrouwd was, schat ik daarom in als geboren rond 1610.

Dan zou de weduwe Aechte Cornelis met een 25 jaar jongere man, Egbert Hendriks getrouwd zijn, voor 1655. Hij 20 jaar of nog jonger.

Ik ga er daarom voorlopig van uit, dat Egbert Hendriks de man van Aechte Cornelis en voogd in 1655 niet dezelfde is, als de zoon van Engeltien Rijcksen.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 30 jul 2025, 12:10

stamvader LUBBERT
(volgens ORA Zwollerkerspel f411 - 5 mrt 1623):
- Griete Lubbers x 1607 Geert Berents
- Lambert Lubbertsen x Anna Gerrijts
- Rijck Lubbertsen x 1614 Geertjen Gerits
- Cornelis Lubberts x Lijessin Janss - In 1637 zijn onmondig Jan en Anneken, mondig zijn Lubbert, Aegte, Lijsien, Janneke, Jutte en Albert
- Jutte Lubberts x Jacob Coops
- Anna Lubberts x Goris Arentz
- Andries Lubbers x Mette Willems - hij is overleden voor 10-05-1632

Daar hoort dit bij

IJsselmuiden nr. 10 f111, 1637.08.19
In gerecht verschenen Lijsgen Jansen, weduwe van zalige Cornelis Lubberts geassiteerd met Peter Andriessen op 's Heerenbroek als haar voogd,
Hendrick Andriessen en Jacob Arents voogden over Jan en Anneken Cornelissen onmondige kinderen van de genoemde Cornelis Lubbertsen en Lijsgen Jansen,
Lubbert Cornelis voor zich zelf,
[x hierna met Fennegien Joosten?]

Derrick Alberts [Buick] man en momber van zijn huisvrouw Aegte Cornelissen,
Egbert Arents man en momber van Lijsgen Cornelis,
Janneke Cornelis geassisteerd met Lubbert Rijxen haar momber.
Alle mede optredende voor Jacob Coops, man en momber van Jutte Cornelissen, absent,
Albert Cornelissen,
allen broeders en erfgenamen van voorschreven Cornelis Lubbertsen hun vader, echtgenoot Lijsgen Janssen voornoemd [......................] De resterende 559 guldens en vijf stuivers zullen verdeeld worden tussen de acht kinderen, zowel voor als nakinderen van wijlen Cornelis Lubberts.

Volgens de akte 91 RAK 91 FOLIO: 26v DATUM: 28-06-1643 is Derk Buick overleden voor 1644

Egbert Hendriks x met Aechte Cornelis koopt 1 morgen land in de Oosterholtste steeg .
Ijsselmuiden Datum 13-05-1655. fol 9

Wijhe dl 6 f156 - Actum Wijhe, 20 aug 1655 - Coram Richter P. van Sonsbeecke.
Keurnoten Willem Willemsen en Lubbert Lubbertsen.
In het Gericht is gecompareerd Fenneken Joosten, weduwe van wijlen zaliger Lubbert Cornelijsen. Zij heeft over haar 6 kinderen (Aeltjen Lubberts, Mechtelt, Marrijcken, Henrickjen, Aeltjen en Joost Lubbers), bij zaliger Lubbert Cornelijssen in het huwelijk verwekt, tot mombers gesteld Egbert Henricksen, wonende te Oosterholt, en Roeloff Josten te Wechterholte, beiden ooms van de voorschreven onmondigen. Zij nemen deze momberschap met handtasting onder ede aan.

Zwollerkerspel f291 - 11 feb 1671 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Rudolf Crans en Henrik Queisen.
In het Gericht is verschenen Annechijn Kornelis, weduwe van wijlen Peter Gerrits, woonachtig aan de Hasseler Dijk, in dezen geassisteerd met Derk Derx Pelle als haar momber. Zij heeft over haar twee nog onmondige kinderen (Henrikijn en Elisabeth Peters), bij haar voornoemde eheman echtelijk verworven, tot mombers verzocht Egbert Henrix, woonachtig tot Oosterholt, oom van de moeders zijde, en Willem Gerrits Vos, woonachtig tot Campen, oom van de vaders zijde. Dewelke daarop verhoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en beloofd na behoren waar te nemen.

Egbert Hendriks die met Aaltjen Lubberts trouwde heeft een zus Anneken Hendriks - volgens deze akte

IJsselmuiden nr. 12, dd 1671.07.27
Jacob Albertsen en zijn vrouw Annichien Henrix verkopen aan de weledelgeboren vrouw Jurriana Sloet weduwe Voorne een jaarlijkse rente van 25 karelsguldens, gaande uit hun vijf morgen land, gemeen in tien morgen met Egbert Hendrix, de broeder van verkoopster, liggende ongedeeld in het erf dat toebehoort aan de E. Rudolph Hoolboom J.U.Dr. belendeningen oost Berent Jansen, west de Bisschopswetering, zuid Albert Lubberts, noord Podt van Deventer. Deze rente mag worden afgelost met een kapitaal van 500 karelsguldens.
Richter Arent Juncker en keurnoten Dirrick Jansen en Lucas Jurriaens
Mede bezegeld door jonker Jan van Wijnbergen.

Ik vroeg me namelijk ook af - aangezien Fenneke Joosten 2 dochters Aeltje heeft of er ééntje met Lambert Nientap trouwde.

Wijhe Deel 7
f406 - 2 juni 1691 - Verw. Richter Herm. Roeck.
Keurnoten Lamb. Issel en Alb. Teunissen.
In het Gericht is verschenen Lambert Lamberts Nijentap. Hij heeft verzocht en geobtineerd tot mombers over zijn onmondige kinderen ([vlek] [=Cornelis], Joannes, Peter, Fennichjen, Hendrick, Jan en Lubbert Lamberts), bij [vlek] ...[=Aeltjen] Lubberts in het huwelijk verwekt, Willem Lamberts en Berent Deghelijnck. Zij hebben deze momberschap met handtasting aangenomen.

Willem Lamberts zal de broer zijn van Lambert Lamberts Nientap

En die Berent Deghelijnck is volgens mij deze?

Volgens de GI
Berent Derkink
Datum: 1681-06-11
Tekst: j.m., wonende in de Blauscherssteege, gaat in ondertrouw met Maria Lubbers (getrouwd op 28-06-1681)

Maria Luberti
Datum:
23-07-1690
Tekst: en haar man Bernardus Deckerling laten hun zoon Henricus dopen
Bron: R.K. Doopboek Koestraat RBSO. nr.768, blz. 41

Zwolle 24-04-1694 Berent Deglink wed. en Elsien ten Bengvoort j.d. get: Maria Degrinks en Vrerickien van der Beeke - moet erfuijtinge doen

Zwolle f516 dd.18-04-1694
Momberen over Berent Deggerinks twee minderjarige kinderen: Hendrik Leusink en Cornelis van Span.
Berent Deggerink heeft erfuiting gedaan aan zijn twee kinderen, van zijn overleden huisvrouw Maria Lubberts nagehouden, met namen Fennigje en Bernardus Deggerink, en aan ieder voor moeders goed bewezen 25 car.gl. Belovende de kinderen te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze zelf de kost kunnen verdienen, en ondertussen de zoon een goed ambacht en de dochter het naaien te laten leren, mitsgaders beide ook lezen en schrijven, verbindende hiervoor zijn persoon en goederen.
Actum coram Schepen van Laer
NB * Cornelis van Span x Catharina Brummelenbos

Berent Deckerinck
Datum: 1694-12-22
Tekst: R.K., afkomstig uit Munsterlant, verkrijgt het kleine burgerschap (ruim 20 jaren in Zwolle woonachtig]

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 jul 2025, 14:06

Bedankt voor het overzicht.

De gegevens bij stamvader LUBBERT waren mij bekend, maar voor meelezers mogelijk toch handiger dan zoeken via dit forum.

In mijn vorige bericht heb ik al aangegeven dat Derk Buick in de akte van 28-06-1643 waarschijnlijk een andere is, omdat hij na die datum nog voorkomt in ORA IJsselmuiden.

En dat ik sterke twijfels heb of voogd Egbert Henrix, woonachtig tot Oosterholt, oom van de moeders zijde wel dezelfde is als degene die Aaltijn Lubbers trouwde. Vanwege zijn leeftijd (rond 20 jaar in 1755), en omdat hij dan als voogd later met één van zijn voogdij-kinderen zou trouwen

Plaats reactie