PETER SLIEF

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

PETER SLIEF

Bericht door ria jongman » 13 jul 2025, 21:37

De grote vraag -

- Gedaan binnen Deventer 25 februari 1742.
Ik Gisbert Timan Jordens JUDr, burgemeester van de stad Deventer en inder tijd Ambtman van het Ambt en de Hof Colmschate, doe kond en certificere krachtens dezes, dat voor mij en hofgenoten hieronder benoemd persoonlijk gecompareerd is Peter Slief, als mede-erfgenaam, en de rato caverende voor al diens verdere mede-erfgenamen van Henrik Willems, in leven gewoond hebbende in het kerspel Wijhe [en de] buurschap Wegterholt

Peter Slief en verdere mede-erfgenamen van Hendrik Willems, wiens moeder Aaltjen Bosch en zijn vader ene Willem NN is

Ambtman Colmschate nr. 38, f309:
[kantlijn:] Approbatie van koop en belening van de caterstede de Beecke in Wijhe gelegen.
- 19 juni 1698.
Ik Herman Joan Sloot, burgemeester van de stad Deventer en Ambtman van het Ambt en de Hof Colmschate, verklaar [doe kond en ratificere], dat ik geratificeerd en geapprobeerd heb, ratificeer en approbeer mitsdezen, de koop, zoals tussen Lambert Janssen ter ener zijde en Aeltien Bosch en haar zoon Hendrick Willems wegens de caterstede de Beecke in het kerspel van Wijhe, boerschap Wegterholt gelegen, op 10 juni 1698 is ingegaan. het¬welk voorgegaan zijnde, heb ik ter instantie van Hendrick Willems voor¬noemd met de voorschreven caterstede wederom "belijet" en beleend, "be¬lije" en beleen mitsdezen Lucas Hendricx, hofhorig man, en dit als hul¬der ten behoeve van Aeltjen Bosch en Hendrick Willems voorschreven. Ver¬der heeft de voornoemde Lucas Hendricks daarop aan mij huld en eed ge¬daan na behoren. Voorbehoudens de stad van Deventer en een iegelijk zijn recht.
Actum in het bijzijn van Claes Everts en Arent Arents, hofgenoten

ZOUTGELD 1701
[f18:]
Weghterholt

de heer van den Vrijhoff f 6 - .. -
henr. jansen op den Meijberg f 1 - .. -
Tielbeeke f .. - 10 -
Croeneman f 1 - 10 -
de kleijne Croene f .. - 10 -
Mersman f 1 - .. -

HFG 1723
Wegterholt
f41 / (5):
Hendrick Willems 2 p

Hoe kan Peter erfgenaam zijn?
Heeft iemand mogelijk een idee?

ria jongman

Re: PETER SLIEF

Bericht door ria jongman » 18 jul 2025, 16:22

bericht 2

Ook Lubbert Nientap wordt aangepandet als erfgenaam van Hendrik Willems, die dan de toevoeging Bruinenberg / Brunenberg heeft.

Wijhe Deel 53 - f165 - 23 nov 1741 - Verw. Richter Reinder Willem van Hemert.
Keurnoten Mr. Jan Andreas Lingener en Derk Berends.
Procr. Herman Ter Megede, als gevolmachtigde van Teunis Beumer, doet panding aan alle gerede goederen en effecten (niets uitgezonderd) van Lubbert Nientap, speciaal op de kooppenningen van de katerplaats den Brunenberg geprovenieerd, en dezelfde als mede-erfgenaam van wijlen Hendrik Willems Brunenberg pro quota hier dit competerende, alsmede aan de onderscholtus, dit om te verhalen f12 10 - en nog eens f15 15 -, zoals voor dit Gericht geagnoseerd en waarbij 2 handschriften van 10 mei 1737 zijn overlegd. De panding wordt geaccordeerd.
Jan Huinink, onderscholtus, verklaart, dat hij op 18 nov 1741 bij afwezigheid van Lubbert Nijentap het extrakt aan diens huisvrouw heeft overhandigd en mondeling heeft aangezegd

Dus naast Peter Slief is ook hij erfgenaam van Hendrik Willems

Het vreemde is dat Hendrik Willems zoon van Aaltje Bosch eerst genoemd wordt in verband met de Tielbeek - dat de Tielbeek of Beecke gekocht wordt door de RK Gerrit Jacobs Oldenhof uit Zwolle

- en daarna heet dat ineens Bruinenberg [!'] en wordt later verkocht aan Jan Kuiper wiens vader al op de Bruinenberg woonde sinds 1707

Ambtman Colmschate nr. 39, f199v:
[kantlijn:] Appobatie van koop over de katerstede de Beeke, en Herman Schutte als hulder ten behoeve van Gerrit Jacobs Oldenhoff opnieuw met de voorschr. katerstede beleend.
- Gedaan binnen Deventer 25 februari 1742.
Ik Gisbert Timan Jordens JUDr, burgemeester van de stad Deventer en inder tijd Ambtman van het Ambt en de Hof Colmschate, doe kond en certificere krachtens dezes, dat voor mij en hofgenoten hieronder benoemd persoonlijk gecompareerd is Peter Slief, als mede-erfgenaam, en de rato caverende voor al diens verdere mede-erfgenamen van Henrik Willems, in leven gewoond hebbende in het kerspel Wijhe [en de] buurschap Wegterholt, geassisteerd met zijn hulder Herman Schutte. En heeft verzocht in het bijzijn [bij wezen] en ten overstaan van zijn hulder voornoemd approbatie van zodanig een koop als Gerrit Jacobs Oldenhoff als koper, met hem voorschreven comparant als verkoper tesamen hebben ingegaan over de katerstede de Beke in het kerspel Wijhe [en de] buurschap Wegterholte gelegen, aan dit Ambt en de Hof hofhorig

Wijhe VST 1751
No. 33 Jan in den Bruinenbergh - Garrit Oldenhof 1 -

No. 34 Berent Derx Kuiper - Jan Kuiper 1

Wijhe Deel 80
- f27v - 8 apr 1760 - Jan Kuiper verklaart gekocht te hebben van Gerrit Oldenhoff het plaatsje de Bruinenberg, gelegen in de buurtschap Wegterholt, dit voor 1300 gulden

f146v - 2 mei 1760 - Joan Bannier JUDr, Scholtus van Heino en Verw.
Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Assuerus Bannier en Derk Jacobs.
Gecompareerd zijn Jan Kuiper en Teuntien Luikas, eheluiden, marito tutore. Zij hebben een hypotheek van 700 gulden verkregen van de Heer Th.H. Erkelens, predikant te Heino en zijn ehevrouw [niet genoemd]. De rente is 3 procent en de eerste verschijndag 1 mei 1762. Onderpand is hun katerstede, waarop zij wonen, geheten de Bruinenberg, gelegen in het kerspel Wegterholt in den Duisteren Dijk, dit zoals deze aan hun voorzaten op 28 november 1707 in eigendom is getransporteerd.
(Getekend is door de eerste comparant en voor haar, op haar verzoek, door Assuerus Bannier, broer van de Verwalter Scholtus).

Hier hoort bij

Wijhe Deel 9 - f200 - 28 nov 1707 - Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg, Richter tot Wijhe.
Keurnoten Gerrit Lucassen en Rijkelt van Ceulen.
Verschenen is Juffr. Vreda Elisabet van Keppel Fox, geassisteerd door koster Engbert van Stegeren als door haar gekozen momber, voor haar zelf en de rato caverende voor haar broer de Hr. lieutenant Cornelis Jan van Keppel. Zij hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen (uit macht van een verkoping door wijlen haar comparant's vader en moeder, op 10 jul 1669 gepasseerd en als vervolg het daarop opgericht koopcontract) aan Berent Derks Kuiper en diens erfgenamen de catersté, genaamd den Brunenberg [Bruinenberg], met diens ap- en dependentien, gelegen in dit Gericht in de buurtschap Wegterholt in de Duisteren Dijk, zijnde vrij en allodiaal.

f54 - 26 sep 1769 - Berent Asjes verklaart gekocht te hebben van Jan Cuiper de caterstede in de Duisterendijck, in de buurtschap Wegterhold, zoals bewoond wordt door Teunis Bruinenberg, dit voor 1150 gulden.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 18 jul 2025, 18:07

bericht 3

Wijhe f339 - 5 sep 1689 - [geen Richter en keurnoten vermeld].
In het gericht is verschenen Dr. Henr. Roijer, als bediende van de Ont¬vanger Marienburg. Hij verzoekt distractie van de gerede goederen van Willem Neule Tijlbeke, om daaraan te verhalen het effect van desselfs verkregen verwin op 31 jan 1689.
- De verzochte distractie wordt na Landrecht toegestaan

EN

Wijhe f82 - 18 aug 1704 - Johan Herm. van Hemert, Richter tot Wijhe.
Keurnoten Jan Willems Broese en Jan Rotgers.
Joost Roeloffs op de Tielbeecke heeft verzocht Jan Scholten, Jan Teunissen en Willem Roeloffs te benoemen tot mombers over zijn 2 onmondige kinderen (Roeloff en Jannes Joosten) bij wijlen zijn eerste en 2e huisvrouw, resp. Swaentjen Teunissen en Arentjen Teunissen. De vader doet erfuiting en bewijst aan ieder kind voor het moeders goed 40 Caroli gulden en een kist. Hij zal de kinderen opvoeden

Heino NG
9 april 1702- - Roelef S. van Joost Tilebeeck
24 juni 1703 - Jannes S. van Joost Tilebeeck
28 sept 1704 - Arent S. van Joost Tilebeeck
6 Jun.1706 - Fenneghien D. van Joost Tielebeecke
Laat nog dopen t/m 28-08-1719 te Heino

In Wijhe HFG 1724 nog vermeld
[niet in 1723]
Wegterholt.

Hermen op de Hoeve 1 -
Willem Tielbeke 2 -

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 jul 2025, 21:02

Waarschijnlijk draagt het niet echt bij aan een antwoord op de vraag, maar ik heb vuursteden registers 1675, 1682 en zoutgeld 1694 er op nageslagen:
vst 1675: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 17&lang=nl
vst 1682: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 90&lang=nl
zoutgelg: https://mijnstadmijndorp.nl/app/collect ... =283929756

In 1675 is Berent Dercsen Cuiper vermeld tussen Derk Classen op Wegterholt en Lambert Nijentap
In 1682 tussen Jan in de Bruijnenberg en Jan Kortenhorst (zoals hiervoor al aangegeven)
In 1694 tussen Lambert Jansen op Clein Wegterholt en Jan Cortenhorst

De naam Bruijnenberg wordt alleen in 1682 vermeld. En de volgorde van de bewoners lijkt anders in elk register.

Berend Derksen Kuiper wordt dus in alle drie vermeld.

De Tielbeek is niet de Bruijnenberg. In kadaster 1832 komen beide huisnamen voor.
- Willem Spantman is eigenaar van perceel B 963, een huis en erf genaamd Bruinenberg
- Adolf Carel Bentinck is eigenaar van perceel B 557, een huis en erf genaamd Tylebeke (Adof Carel Bentick bezit nog 14 andere huizen in Wegterholt, onder andere het huis Nyenhuis)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In (de index van) het doopboek van Wijhe vond ik het volgende:
- 08-03-1685 Aeltjen Bos (kind) Willem Kuiper (vader)

Deze Aeltjen Bos zal niet de moeder van Hendrick Willems zijn, maar misschien wel een kleindochter.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 20 jul 2025, 17:55

Bedankt voor het meedenken.
Ik kwam ook niet verder met de diverse registers.

De Beecke was voordien eigendom van Janneke Wijntjes wed Peter van Sonsbeeck, dan blijkt daar als meijer ene Willem Neulen Tielbeek op te zitten. In 1689 doet deze Willem vrijwillig verwin van zijn goederen.

Janneke Wijtnjes leent 1100 gls van Anna Brodijns, weduwe van wijlen Arent Berniers, en verkopen later de dochters Berniers het erf de Beeke

volgens WIJHE f 564 - De Juffrouwen Getruidt en Elisabeth Benniers cederen aan Lambert Jansen en zijn huisvrouw hun katerstede, de Beeke genaamd.

Ambtman Colmschate nr. 38, f309:
[kantlijn:] Approbatie van koop en belening van de caterstede de Beecke in Wijhe gelegen.
- 19 juni 1698.
Ik Herman Joan Sloot, burgemeester van de stad Deventer en Ambtman van het Ambt en de Hof Colmschate, verklaar [doe kond en ratificere], dat ik geratificeerd en geapprobeerd heb, ratificeer en approbeer mitsdezen, de koop, zoals tussen Lambert Janssen ter ener zijde en Aeltien Bosch en haar zoon Hendrick Willems wegens de caterstede de Beecke in het kerspel van Wijhe, boerschap Wegterholt gelegen, op 10 juni 1698 is ingegaan. hetwelk voorgegaan zijnde, heb ik ter instantie van Hendrick Willems voornoemd met de voorschreven caterstede wederom "belijet" en beleend, "belije" en beleen mitsdezen Lucas Hendricx, hofhorig man, en dit als hulder ten behoeve van Aeltjen Bosch en Hendrick Willems voorschreven. Verder heeft de voornoemde Lucas Hendricks daarop aan mij huld en eed gedaan na behoren. Voorbehoudens de stad van Deventer en een iegelijk zijn recht.
Actum in het bijzijn van Claes Everts en Arent Arents, hofgenoten

volgens de aktes is de Beecke [ook nog in 1739] in bezit van Hendrik Willems en wordt het erf na diens overlijden gekocht [1742] door Gerrit Jacobs Oldenhof
Het erf is hofhorig aan Colmschate.

En dàn blijkt dat ineens de Bruinenberg te zijn.

Die Gerrit Jacobs Oldenhof verkoopt in 1760 de Bruinenberg aan Jan Derks Kuiper -

is in de VST 1751
31 Tijlbeek eigenaar Chr. Bentink 1
32 Reinier Lamberts Jan op de Hasselt 1
33 Jan in den Bruinenbergh Garrit Oldenhof 1 -
34 Berent Derx Kuiper Jan Kuiper 1

Heel vreemd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 21 jul 2025, 17:11

bericht 2

Het erve de Beeck is in 1742 verkocht door Peter Slief [tevens als gemachtigde van de verdere erfgenamen] aan G J Oldenhof en is het erf voor 1751 in handen gekomen van Bentink. Zou daarvan een aantekening moeten zijn in Deventer.

Hoe dan ook
waar het mij omgaat is de persoon Hendrik Willems.
Is hij dezelfde als Hendrik Willems Bruinenberg?

Peter Slief is erfgenaam van Hendrik Willems [erf de Beeck] datum 25 februari 1742.
Peter Slief x Janna Jansen

Lubbert Nientap is erfgenaam van Hendrik Willems [op Bruinenberg] datum 23 nov 1741
Lubbert Nientap trouwde 1e Janna Teunis en 2e met Johanna Lamberts Kraijenschot

zijn 1e vrouw Janna Teunis is erfgenaam van de dames Vlijck
- Idem haar zus Maria Teunis die met Willem Snel was getrouwd [zoon van Gerrit Snel en Dievertien Peters]

Maria Teunis wed. Egbert Arents wonende te Mastenbroek
28-12-1715 / 30-01-1716 Zwolle RBSO 729/223
Wilm Gerrits Snel jm aan de Riesebos [GI geeft Rijsebos]
met attest naar Mastenbroek

Lubbert Nientap zijn vader trouwde 3 x
1e met Aaltjen Lubberts
2e met Roelofje Lanberts
3e x onbekend

Dus NG en RK is mogelijk

ria jongman

Bericht door ria jongman » 25 jul 2025, 12:05

bericht 3

Inmiddels wel gevonden dat het erve de Beeke in Wegterholt in juli 1745 wordt genoteerd als gespleten.
Het lijkt er op dat het erf Bruinenberg eerder onder of bij het erve de Beeke hoorde

Bron Deventerarchief nr 1447
[vergaderingen gesamentelijke erfgenamen des kerspels Wijhe]
Nr 55 - 5 juli 1745
betreft een [besluit ondergenoemde eigenaren zullen stemberechtigd zijn tot de begevinge van de althans vacante ontfangst van Wijhe]

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 jul 2025, 22:04

ria jongman schreef:
21 jul 2025, 17:11
Lubbert Nientap trouwde 1e Janna Teunis en 2e met Johanna Lamberts Kraijenschot

zijn 1e vrouw Janna Teunis is erfgenaam van de dames Vlijck
- Idem haar zus Maria Teunis die met Willem Snel was getrouwd [zoon van Gerrit Snel en Dievertien Peters]

Lubbert Nientap zijn vader trouwde 3 x
1e met Aaltjen Lubberts
2e met Roelofje Lanberts
3e x onbekend
Deze gegevens zijn mij grotendeels bekend. Nieuw is, dat zijn eerste vrouw Janna Teunis zus is van Marie Teunis (x Egbert Arents, x Wilm Gerrits Snel)

Ik was in de veronderstelling dat de vader van Lubbert Nientap, Lambert heette.
dpb Raalte NG
  • 17-03-1713 Zwaantijn Lubbert Lamberts J. Teunis
Maar ik kan enkel een Lubbert Nientap x Aaltjen Lubberts vinden in mijn bestand.

VT 1748 Wijhe, kolom 33
  • Lubbert Nijentap
    Anna zijn vrouwe
    3 (kinderen boven 10 jaar)
    Teunis
    Hendrikien
    Janna
    Swaante
    1 (kind onder 10 jaar)
    Maria

N.B. Deze nog gevonden:
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... %20Nientap
  • Nientap, Lubbert - Testament - 29 januari 1725
    Voornaam: Lubbert
    Achternaam: Nientap
    Datering: 29 januari 1725
    Aktedatum: 13 juli 1721
    Soort akte: Testament
    Relatie tot het stuk: getuige
    Toegangsnummer: 0203 ORA Veluwe en Veluwezoom
    Inventarisnummer: 589
    Bladzijde: 129r
scan: https://www.archieven.nl/maisi_ajax_pro ... ew=viewer2
Op de scan is te lezen, dat Lubbert Nientap aanwezig was bij de opening van het testament van Magteldt Vlieg/Magteld Vliek
In dat testament wordt wel een Maria Theunis x Tonnis Warners genoemd, maar geen Maria Theunis x Willem Gerrits (Snel)
Warner Jansen en Catharina Berents, ehelieden, worden broer en zus genoemd.

trb Windesheim:
  • 07-02-1686 Warner Jansen jongm. te Winsem met
    Catarina Berents j.d. van Raelte
    in den houlicken Staet bevestigt nae drie voorgaende houlixproclamatien en op
    attestatie van Raelte
dpb Windesheim:
  • 2 juni 1700 Warner Jansen in Windesheim Theunis Werners

Willemijn Hofstra

Bericht door Willemijn Hofstra » 27 jul 2025, 11:28

Ik heb een Lambert Nientap x Aaltjen Lubberts in mijn bestand.

De 2 huwelijken van hun zoon Lubbert met 1) Jan Teunissen en met 2) Janna Lamberts Kraaijenschot (alias Meijbarg) heb ik niet gevonden.
De door Egbert vermelde doop: dpb Raalte NG 17-03-1713 Zwaantijn Lubbert Lamberts J. Teunis staat ook NIET in het doopboek daar maar in WIJHE.
Laatst gewijzigd door Willemijn Hofstra op 27 jul 2025, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 jul 2025, 11:39

Excuses, de doop staat in het doopboek van Wijhe!

Plaats reactie