jochem seijne uit Hasselt
-
jochem seijne uit Hasselt
Ik zoek het 1e huwelijk van Jochem Seijne, niet gevonden in Hasselt
Zijn 2e huwelijk wel gevonden in Hasselt
Jans, Hillegien X Jochum Seijne wedr. beide in de Velde
20 juni /8juli 1714 204/82
uit dit huwelijk een dochter Jannetien
Hillegien hertr met Pouwel Alberts
Weet iemand meer?
Zijn 2e huwelijk wel gevonden in Hasselt
Jans, Hillegien X Jochum Seijne wedr. beide in de Velde
20 juni /8juli 1714 204/82
uit dit huwelijk een dochter Jannetien
Hillegien hertr met Pouwel Alberts
Weet iemand meer?
Re: jochem seijne uit Hasselt
Wannneer Jochem Seijne voor het eerst trouwde, heb ik ook niet kunnen vinden. (trouwboek Hasselt begint in 1673, daarom de schatting dat hij rond 1672 trouwde)
Wel dat zijn 1ste vrouw Henderickien Peters heette. Met wie hij zes kinderen liet dopen in (Zwartsluis en) Hasselt. Wonende in de buurtschap de Velde.
- 02-07-1676 Wolter (te Zwartsluis)
- 29-08-1679 Altruit
- 02-10-1682 Seine
- ?-11-1683 Annigjen (x 1710 Peter van Munster)
- 31-01-1686 Geertien (Zwartsluis)
- 31-01-1686 Hendrikjen (x 1748 Lambert Pouwels)
Jochem Seijne zelf is gedoopt op 23-07-1652 te Hasselt, zoon van Ceijne (huisman=veehouder)
oftwel: Seine Wolters x Altruit (zij komen voor in mijn kwartierstaat)
Hillegien Jans, geb. aan de Nieuwesluis, ged 29-11-1696 te Zwartlsuis
Pouwel Alberts, geb in de Velde, ged 06-09-1696 te Hasselt
zie ook: https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I19680.php
Ik ben wel benieuwd naar de aanleiding van deze vraag
Wel dat zijn 1ste vrouw Henderickien Peters heette. Met wie hij zes kinderen liet dopen in (Zwartsluis en) Hasselt. Wonende in de buurtschap de Velde.
- 02-07-1676 Wolter (te Zwartsluis)
- 29-08-1679 Altruit
- 02-10-1682 Seine
- ?-11-1683 Annigjen (x 1710 Peter van Munster)
- 31-01-1686 Geertien (Zwartsluis)
- 31-01-1686 Hendrikjen (x 1748 Lambert Pouwels)
Jochem Seijne zelf is gedoopt op 23-07-1652 te Hasselt, zoon van Ceijne (huisman=veehouder)
oftwel: Seine Wolters x Altruit (zij komen voor in mijn kwartierstaat)
Hillegien Jans, geb. aan de Nieuwesluis, ged 29-11-1696 te Zwartlsuis
Pouwel Alberts, geb in de Velde, ged 06-09-1696 te Hasselt
zie ook: https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I19680.php
Ik ben wel benieuwd naar de aanleiding van deze vraag
-
De aanleiding is een akte die ik vond bij het zoeken naar gegevens over Hendrik Willems in "Leenboick der praistyen toe Deventer". "Praabsdyen leenprothocol". Register van de akten van belening van de proosdij der St. Lebuinuskerk, 1408-1531, 1560-1590, 1595-1808
vermeld - onder een akte dd 1 julij 1739
[-]ten verzoeke van Jan Derks in de Velde als neef en momber belijnt en beleent hebben Jannetie Jochems nagelaten dogter van Jochem Zeinen met 7 margen land zoals dezelve vrij en onbeswaart gelegen zijn in Mastebroek genoemt de Horst met die Hoge Hoffstede daar toebehoorende [-] daartoe behoorende indiervoegen als comparants vader zal. Derk Jansen qqa daermede op den negenden junij 1723 daer mede is beleent geworden waerop devoors: Jan Derksen in den Velde in den naam van zijne pupille Jannetien Jochems aen mij Hulde en eedt heeft gedaen naar behoren
Ik kon hem als neef niet traceren middels zijn 2e huwelijk
vermeld - onder een akte dd 1 julij 1739
[-]ten verzoeke van Jan Derks in de Velde als neef en momber belijnt en beleent hebben Jannetie Jochems nagelaten dogter van Jochem Zeinen met 7 margen land zoals dezelve vrij en onbeswaart gelegen zijn in Mastebroek genoemt de Horst met die Hoge Hoffstede daar toebehoorende [-] daartoe behoorende indiervoegen als comparants vader zal. Derk Jansen qqa daermede op den negenden junij 1723 daer mede is beleent geworden waerop devoors: Jan Derksen in den Velde in den naam van zijne pupille Jannetien Jochems aen mij Hulde en eedt heeft gedaen naar behoren
Ik kon hem als neef niet traceren middels zijn 2e huwelijk
bedankt voor de akte!
Jannetie Jochems gedoopt
Jan Derks in de Velde is gedoopt te
Hasselt, 10?, februari 1678
dito | Gerrit Jans tot het Kloster Dieúertien Wolters | Jan Dercks
(vermoemd naar vader's vader Jan Derks)
Hij trouwde:
Jan Derks in de Velde is dan aangetrouwde neef van Jannetie Jochems
Jannetie Jochems gedoopt
- Hasselt, 1717
den 1 Aug | Jochem Seijnen, Hilligjen Jans | Jantjen
Jan Derks in de Velde is gedoopt te
Hasselt, 10?, februari 1678
dito | Gerrit Jans tot het Kloster Dieúertien Wolters | Jan Dercks
(vermoemd naar vader's vader Jan Derks)
Hij trouwde:
- Hasselt, 1710
den 11 juni
Jan Gerrits J.M. int Swartew. Closter
en Altruijd Albers J:D: in de Velde
- Hasselt, 1688,
10 October | Albert Seijne hüsman, Aeltien Berens | Altrüt
Jan Derks in de Velde is dan aangetrouwde neef van Jannetie Jochems
-
Jan Derks de neef -
zijn vader is Derk Jans in de Velde- dus de oom
Generatie III
4. Jan Derks van der Velde, ged. Hasselt 20 dec. 1696, begr. ald. 24 juni 1783, tr. Hasselt 20 mei 1720
5. Geertje Jans, geb. te Velde, ged. Hasselt 3 april 1692
Deze Jan Derks is dan jonger dan die jij aangeeft
en is dan niet de juiste lijn.
Dit betreft een belening die daarmee zijn vader Derk Jans al was beleend en ook om die reden lijkt me de door jou aangegeven lijn niet de juiste
zijn vader is Derk Jans in de Velde- dus de oom
Generatie III
4. Jan Derks van der Velde, ged. Hasselt 20 dec. 1696, begr. ald. 24 juni 1783, tr. Hasselt 20 mei 1720
5. Geertje Jans, geb. te Velde, ged. Hasselt 3 april 1692
Deze Jan Derks is dan jonger dan die jij aangeeft
en is dan niet de juiste lijn.
Dit betreft een belening die daarmee zijn vader Derk Jans al was beleend en ook om die reden lijkt me de door jou aangegeven lijn niet de juiste
De vader van Jan Derks in de Velde is niet een Derk!
Jan Derks in de Velde heet voluit Jan Derks Gerrits
Verwarrend is dus, dat hij voorkomt als Jan Derks in de Velde en als Jan Gerrits!
Hij is met naam en toenaam naar zijn opa Jan Derks vernoemd! (zie ook bericht hiervoor, hij is zoon van Gerrit Jans en Dievertien Wolters)
Gerrit Jans is zoon van Jan Derks en
(Gerrit Jans en zijn jongere halfbroer Derk Jans zijn beide voorouders van me.)
Jan Derks in de Velde heet voluit Jan Derks Gerrits
Verwarrend is dus, dat hij voorkomt als Jan Derks in de Velde en als Jan Gerrits!
Hij is met naam en toenaam naar zijn opa Jan Derks vernoemd! (zie ook bericht hiervoor, hij is zoon van Gerrit Jans en Dievertien Wolters)
Gerrit Jans is zoon van Jan Derks en
- Zwolle, Majus 1642
Jan Dercksen wedenaer int' swarte-waters klooster ende
Aeltijn Jans J.D. van Genne
met attestatie tot Hasselt getrout
(Gerrit Jans en zijn jongere halfbroer Derk Jans zijn beide voorouders van me.)
Ik kom er ook nog niet helemaal uit.
Jan Derks met vader Derk Jans heb ik genoteerd, zoals jij hierboven beschrijft.
half-broer van Derk Jans = Gerrit Jans aan de Zijl (geb ca 1645)
(moeders Geertijn Martens resp. Aaltien Jansz)
En deze Gerrit Jans aan de Zijl heeft een zoon Jan Derk (1678) met patroniem Gerrits
Probleem is hoe Jan Derks of zijn halve neef Jan Derks Gerrits neef kan zijn van Jantje Jochems, dochter van Jochem Seijne
Jan Derks van der Velde (1696-1783) is zoon van Derk Jans (1666) en Aaltien Berensen (1656)
Aaltien was eerder getrouwd met Albert Zeijns, die een volle broer was van Jochem Seijne, de vader van Jantje Jochems.
Maar noem je dat een neef, de zoon van de weduwe van je oom, en haar tweede man?
Hoe noem je zo iemand? Je stief-neef ?
Uit dat huwelijk van Aaltien Berensen en Albert Zeijns wel een dochter Aaltrui, die met Jan Dercks Gerrits trouwde. Vandaar mijn suggestie van aangetrouwde neef.
Ik kan dus geen andere verbinding vinden, dan de oom van Jantje Jochems, wiens nagelaten weduwe de vader van Jan Derks (1696) trouwde.
Jan Derks met vader Derk Jans heb ik genoteerd, zoals jij hierboven beschrijft.
half-broer van Derk Jans = Gerrit Jans aan de Zijl (geb ca 1645)
(moeders Geertijn Martens resp. Aaltien Jansz)
En deze Gerrit Jans aan de Zijl heeft een zoon Jan Derk (1678) met patroniem Gerrits
Probleem is hoe Jan Derks of zijn halve neef Jan Derks Gerrits neef kan zijn van Jantje Jochems, dochter van Jochem Seijne
Jan Derks van der Velde (1696-1783) is zoon van Derk Jans (1666) en Aaltien Berensen (1656)
Aaltien was eerder getrouwd met Albert Zeijns, die een volle broer was van Jochem Seijne, de vader van Jantje Jochems.
Maar noem je dat een neef, de zoon van de weduwe van je oom, en haar tweede man?
Hoe noem je zo iemand? Je stief-neef ?
Uit dat huwelijk van Aaltien Berensen en Albert Zeijns wel een dochter Aaltrui, die met Jan Dercks Gerrits trouwde. Vandaar mijn suggestie van aangetrouwde neef.
Ik kan dus geen andere verbinding vinden, dan de oom van Jantje Jochems, wiens nagelaten weduwe de vader van Jan Derks (1696) trouwde.
-
Je bedoelt deze?
Hasselt den 26 Maij 1726
Divertijn Wolters, weduwe van Gerrit Jans, geassisteerd met Derk Jans in de Velde, schenkt de helft van al haar roerende goederen aan haar zoon Jan Derx en zijn huisvrouw Altruijd Albers; de andere erfgenamen, zoals Jacob Arents getrouwd met Aaltijn Gerrits, Harmen Pierink getrouwd met Jantien Gerrits, en Derk Berends getrouwd met Geertijn Gerrits krijgen alle linnen en wollen en alle haar lijfgoederen, behalve een bed die ze geeft aan haar kleinzoon Jan Jans. Hiervoor beloofd Jan Derx zijn moeder te blijven onderhouden en krijgt hij ook nog 25 glds.
Hasselt den 26 Maij 1726
Divertijn Wolters, weduwe van Gerrit Jans, geassisteerd met Derk Jans in de Velde, schenkt de helft van al haar roerende goederen aan haar zoon Jan Derx en zijn huisvrouw Altruijd Albers; de andere erfgenamen, zoals Jacob Arents getrouwd met Aaltijn Gerrits, Harmen Pierink getrouwd met Jantien Gerrits, en Derk Berends getrouwd met Geertijn Gerrits krijgen alle linnen en wollen en alle haar lijfgoederen, behalve een bed die ze geeft aan haar kleinzoon Jan Jans. Hiervoor beloofd Jan Derx zijn moeder te blijven onderhouden en krijgt hij ook nog 25 glds.
Klopt, deze, zoon Jan Derx (Gerrits), bedoelde ik als aangetrouwde neef van Jantje Jochems.
Zijn vrouw Altruijd Albers is volle nicht van Jantje Jochems.
Maar hij is de zoon van Gerrit Jans, niet van Derk Jans. Dus bij nader inzien niet de neef en momber Jan Derks bij Jantje Jochems
Zijn vrouw Altruijd Albers is volle nicht van Jantje Jochems.
Maar hij is de zoon van Gerrit Jans, niet van Derk Jans. Dus bij nader inzien niet de neef en momber Jan Derks bij Jantje Jochems
-
Is Derk Jans - de oom - deze.
Generatie IV
8. Derk Jans, geb. Swarte Waters Clooster, ged. Hasselt 28 maart 1666, † vóór 16 mei 1740,
Derk Jans J.M. uit Swarte Waters Clooster
en Aaltien Berents wed. in den Velde
8 septemb getrout
ingeschreven den 21 aug: 1695
Generatie III
5. Geertje Jans, geb. te Velde, ged. Hasselt 3 april 1692.
- zoon Derk
- zoon Gerrit
- dochter Remmeltje Jans x wedr. Lambert Pauls volgens A. de Leeuw
Dan blijft de vraag - hoe is Jan Derks dan neef of Derk Jans oom van Jannetien Jochems?
Generatie IV
8. Derk Jans, geb. Swarte Waters Clooster, ged. Hasselt 28 maart 1666, † vóór 16 mei 1740,
Derk Jans J.M. uit Swarte Waters Clooster
en Aaltien Berents wed. in den Velde
8 septemb getrout
ingeschreven den 21 aug: 1695
Generatie III
5. Geertje Jans, geb. te Velde, ged. Hasselt 3 april 1692.
- zoon Derk
- zoon Gerrit
- dochter Remmeltje Jans x wedr. Lambert Pauls volgens A. de Leeuw
Dan blijft de vraag - hoe is Jan Derks dan neef of Derk Jans oom van Jannetien Jochems?